TIPS TIL ETABLERING AV LEKEPLASS

Før du anskaffer lekeapparater bør du tenke på hvem som skal bruke utstyret. Hvis du vil lage en lekeplass som først og fremst skal brukes for mindre barn, bør det appellere til denne gruppen. Det gjør også at større barn velger andre arenaer. Skal lekeplassen dekke mange aldersgrupper bør den organiseres slik at lekeplassutstyr med mye bevegelse plassere i ett område, mens rolleleker etc. plasseres i andre områder slik at det ikke blir konflikter. 


1 åringen er en livsnyter som betrakter en helt ny verden hvor alt er nytt og fantastisk. Barnet liker å ta og kjenne på ting. De liker å ha noe å støtte seg til når de skal til å ta de første skrittene. Å sitte på huska kan virke både spennende og beroligende, og på dumphuska fryder de seg over bevegelse og at de kan klare å bevege den i egen kraft.

2 åringer er gjerne veldig aktive. De løper og hopper, klatrer opp på klatrestativ, og sklir ned sklia. De har mer og mer kroppsbeherskelse, og med en sterk vilje er de ivrige etter å prøve ut nye ting med kroppen sin. De begynner å ”oppdage” barn rundt seg, men leker foreløpig ved siden av hverandre og ikke sammen med andre.

3 åringen er smidig i kroppen, og kan klatre i klatrestativ med stor selvtillitt. De kan holde balansen på en fot, og balansebommer og stokker er spennende å øve seg på. De har en klar selvfølelse og blir bevisst kroppens grenser og hva som er trygt og utrygt. De begynner også å leke med hverandre og oppdager rolleleken hvor de gjerne leker butikk og kafè i sandkassa og i lekehuset.

4-6 åringene har en fysikk det står respekt av. De elsker fysisk aktivitet og fryder seg over at kroppen mestrer mer og mer. De er nysgjerrige på hva kroppen kan mestre, så å klatre høyest i klatrestativene og ta i ekstra stor fart på huska er moro.

2-4 klassingene har bedre og bedre kroppskontroll, og vil fryde seg over å kaste og ta i mot ball, og hopper gjerne både tau og slengtau. Særlig gutta leker ofte bryting og klatrer oppå hverandre og tester ut styrken på hverandre. Å løpe, hoppe, hinke, kaste, fange, henge, slenge, skyve og snurre kan barna gjerne gjøre både i klatrestativer og hinderløyper.

5-7 klassinger behersker nå grunnleggende bevegelser som løp, hopp, kast og klatring. De deltar
gjerne i varierte idrettsaktiviteter som ballspill og klatring, sykkelturer, ake, ski og skøyter. Fotball,
volleyball, håndball og dødball er bare noen av aktivitetene som vil fenge denne aldersgruppen.

8-10 klassinger sitter gjerne mer og mer stille, og det er derfor viktig å tilby fysisk aktivitet som
fenger. Dette er gjerne idrettsaktiviteter i form av ballspill, dans og annen organisert trening som
gir økt muskelstyrke og koordinasjon. Fysisk aktivitet utover 60 minutter hver dag gir friskere og
mer robuste ungdom.

Tilbake
Hjemmeside opprettet av